Mainostoimisto Eki & Eke on nyt Eki & Eke Oy Ltd! Pitkään ehdimmekin asiaa vain suunnittelemaan,...
Moni ihminen tykkää tehdä ja väkertää itse. On kyseessä sitten oman mukavuusalueen ulkopuolelle ulottuva asia tai oman kämmenen lämpöinen tuttu puuha. Itse tehty on aina itse tehty. Muiden kehut asian tiimoilta syleilevät mukavasti, vaikka lopputulos olisikin ruma kuin saapas ja epäkäytännöllinen kuin itse veistetty hammastikku. Jos se ajaa asiansa, niin se on hyvä.
Asiaan on kuitenkin mukava ottaa toinenkin näkökulma. Entä jos sen suunnittelisi kerran hyvin? Omat tunnit ovat useimmiten halvin ratkaisu, jos vaihtoehtona on maksaa pienestä yksinkertaisesta työstä jollekin toiselle. Ei kaikilla suinkaan tähän ole varaa ja se on täysin ymmärrettävää.
Mutta otetaanpas esimerkki. Haluan rakentaa talon. Tiedän, että ensin tulee tehdä perustukset. Osaanhan minä kaivaa kuopan ja kaataa sementtiä sinne. Ei se niin vaikeaa voi olla.
”Tulkaas pojat rakentamaan mulle talo tähän. Mä tein teille jo pohjan valmiiks, niin päästään nopeemmin alkuun ja säästetään vähän tässä hommassa.”
Ei se valitettavasti näin suinkaan mene. Kuten jokainen tietää, on talon pohjatyöt hyvä jättää suosiolla ammattilaiselle. Vaikka työ kuulostaisikin helpolta, niin säästöä ei siinä valitettavasti tee. Luultavimmin maksaa vain enemmän.
No joo, hieman ääriesimerkki, mutta asian ydin on sama pienemmissäkin hommissa.
Otetaan toinen esimerkki, joka on enemmän markkinointiin liittyvä ja kun markkinointi nykyään pitkälti tapahtuu verkossa. Perustat yrityksesi kanssa useamman viikon kestävän tapahtuman netissä. Suunnittelet mainoskuvat itse, vaikka se ei tapahtuman järjestämisessä ole vahvin puolesi. Tärkeintähän on, että viesti tulee selkeästi esille. Käytät muutaman tunnin viikossa aikaa, kun vaihdat kuvaan hieman sisältöä, joka liittyy kyseisen viikon aiheeseen. Markkinointikuva toimii mukavasti ja saat näkyvyyttä. Hienoa! Todellisuudessa kuitenkin markkinointikuva näyttää hieman halvalta ja juuri siltä, että se on nopeasti kyhätty kasaan. Voiko se tuottaa myös hallaa yrityksen brändille? Kyllä voi. Valitettavasti halvan näköinen mainoskuva voi tehdä suurenkin kolauksen yrityksen ammattimaiseen brändiin, jopa täysin huomaamattaan. Tarkoituksella halvan näköinen markkinointi on aina asia erikseen, jolloin se ei vahingoita yrityksen brändiä tai mielikuvaa.
Tai mainoskuvaa varten pohjan, johon voit muokata itse sisältöä aika ajoin. Kyllä, saat tilattua myös valmiita mainospohjia, jolloin maksat yhdestä mainoksesta, mutta jonka avulla saat tulevaisuudessa julkaistua loputtomasti omia mainoksia. Näyttävä ja ammattimaisen näköinen mainospohja/grafiikka maksaa useimmiten itsensä takaisin. Joko niin, että sinulle jää enemmän aikaa siihen mitä osaat parhaiten tai siten, että markkinointisi puree paremmin kohdeyleisöösi. Säästät rahaa, sekä aikaa jatkuvalta somessa huutelulta. Toisto markkinointi on hyvää, mutta rumat mainoskuvat voivat myös ärsyttää katsojaa ennen pitkää ja heikentää brändin vakavuutta.
Erilaisia esimerkkejä kyllä riittäisi vielä monia, mutta eiköhän nämä riitä, että jutun juonesta saa jokainen kiinni. Verkkosivujen puolella näitä esimerkkejä sitten olisikin vielä monia. Eräs hieno esimerkki on myös kun yrityksen logo, graafinen ohjeistus, verkkosivut ja mainoskuvat tilataan kaikki eri yritysten kautta. Tällöin riskit kasvavat erittäin suuriksi, että lopputulos on kaikkea muuta kuin kustannustehokas ja pitkäikäinen, näin kauniisti sanottuna.